Vaihtelua aamupuuroon

tiistai 26. marraskuuta 2013



Gluteeniton ruokavalio on vahvistanut vaihtelun merkitystä entisestään. Söinpä sitten normaalia ruokaa tai en, haluan erilaisia ruokia päivittäin. En todellakaan kuulu siihen kansan osaan, joka syö joka aamu kaurapuuroa. Ristiriitaista sinänsä, sillä olen syönyt viimeisen parin viikon aikana enemmän kauraa kuin koskaan. Gluteenitonta sellaista.

Mutta tikusta asiaan. Olin erittäin ilahtunut lukiessa Torkkuja & nokkosia- blogista omenapiiraspirtelöstä. Parasta mielestäni oli se, että tämän reseptin avulla aamiaisensa voi syödä nestemäisessä muodossa ja silti se on tarpeeksi ravitsevaa. Muihin vastaavanlaisiin kokeiluihin en ole ehtinyt, mutta suosittelen seuraamaan em. blogia, jos olet yhtään kiinnostunut terveellisestä ruokavaliosta. Jätin pirtelöstä superfoodit pois, koska minulla ei niitä kaapista löydy. Veden tilalla käytin lähituottajan omenamehua ja ripsautin mukaan myös kardemummaa. Pirtelö maistui sopivassa määrin omenapiirakalle, mutta oli kuitenkin täysin terveellinen versio. Ai kuinka? Kaneli tasapainottaa verensokeria, kardemumma poistaa limaa kehosta, omena alentaa kolesterolia, kaura antaa lihasten ja aivojen tarvitsemaa energiaa ja inkivääri tehostaa ruoansulatusta & immuniteettia.

Aurinkoista tiistaita!

Omenapiiraspirtelö

1 dl gluteenittomia kaurahiutaleita
2 dl vettä tai omenamehua
2 omenaa
pala inkivääriä kuorittuna
ripaus kanelia & kardemummaan
jäitä

  • laita kaurahiutaleet turpoamaan veteen tai omenamehuun ainakin tunnin ajaksi
  • lisää muut ainekset joukkoon ja surauta tehosekoittimessa sekaisin
  • jos pirtelö on liian paksua, lisää vettä tai omenamehua


Ei kommentteja

Lähetä kommentti

Kipparin morsian. All rights reserved. © Maira Gall.